سفارش تبلیغ
صبا ویژن


بانوی آسمانی

اسلام ملاک فضیلت و برترى انسان را (چه مرد و چه زن) تقوا و پرهیزگارى مى‏داند: «اى گروه مردم! ما شما را به صورت مرد و زن آفریدیم و شما را قبیله‏ها و ملتها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید. به راستى، نزد خداى، گرامى‏ترین شما کسى است که پرهیزکارتر باشد.» (1)
خداوند متعال در این آیه شریفه فقط تقوا و پرهیزگارى را ملاک برترى انسان قرار داده است و از مفهوم آیه چنین استفاده مى‏شود که زن و مرد از هر لحاظ برابر و مساوى‏اند.
«هر مرد و زن با ایمان که کردار شایسته و نیک داشته باشد، هر آینه، او را به زندگى پاکیزه، زنده مى‏داریم و به بهتر از آنچه که در دنیا انجام مى‏دادند،پاداششان مى‏دهیم.»(2)

در این آیه شریفه، زن مانند مرد به حساب آمده است و در انجام دادن وظایف دینى با مردان، برابر و شریک است و اگر با ایمان بمیرد، در آخرت از نعمت بهشت و زندگى پاکیزه برخوردار مى‏شود.
در مورد حسن رفتار و سلوک مردان نسبت به همسران، خداوند مى‏فرماید: «با همسران خود به طور شایسته رفتار کنید.»(3)

دختر رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله و سلم فاطمه زهرا علیهاالسلام به همراه عده‏اى از زنان در جنگ اُحد به کمک مجروحین رفت و شخصاً به مداواى آنان پرداخت. (4)
پیامبر صلى اللَّه علیه و آله و سلم از زنان، همچون مردان بیعت مى‏گرفت و آنان را مانند مردان، در ردیف اصحاب خویش جاى مى‏داد.(5)



1 ـ یا ایهاالناس! انا خلقناکم من ذکر و انثى و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا. ان اکرمکم عند اللَّه اتقیکم. (حجرات/ 13).
2 ـ من عمل صالحاً من ذکر او اُنثى و هو مؤمن، فلنحیینه حیوةً طیبةً و لنجزینهم أجرهم بأحسن ما کانوا یعملون. (نحل/ 97).
3 - و عاشروهن بالمعروف. (نساء/ 97).
4 - نقش زن در حکومت اسلامى.
5 - زن در چشم و دل محمد صلى اللَّه علیه و آله و سلم، ص 5.


نگاشته شده یکشنبه 90/10/11ساعت 4:16 عصر توسط ز. ش اندیشه ها () |