سفارش تبلیغ
صبا ویژن


بانوی آسمانی

گزنه، گیاه معروفی است که اغلب در مناطق مدیترانه‌ای رشد می‌کند. فواید بی‌شمار این گیاه به‌گونه‌ای است که برگ، ریشه و حتی دانه آن نیز از قدیم مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
چای گزنه نیز نوشیدنی است که از مخلوط یک تا دو قاشق برگ خشک آن به همراه ریشه در یک فنجان آب‌جوش پس از 15 دقیقه تهیه می‌شود.
دم‌کرده گزنه ضدسرفه بوده و برای افراد مبتلا به آسم و سل مفید است. این چای گیاهی موجب تسکین آرتریت، روماتیسم و التهاب مفاصل شده و بسیاری از اختلالات روده را بهبود می‌بخشد.
التیام بسیاری مشکلات پوستی از جمله اگزما و کهیر و کمک به افزایش جریان ادرار برای از بین بردن عفونت‌های مجاری ادراری از دیگر خواص این نوشیدنی است.
این نوشیدنی غنی از استرول بوده و از بزرگ شدن پروستات پیشگیری می‌کند. کنترل دیابت و فشار خون، کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی، کمک به دفع سنگ کلیه و مثانه، بهبود اسهال، هموروئید، گرفتگی‌های عضلانی و پیشگیری از کم‌خونی نیز از دیگر فواید چای گزنه شمرده می‌شود.
چای تهیه شده از گیاه گزنه منبع غنی از پتاسیم بوده و از آنجا که پتاسیم عنصر مهمی در تنظیم الکترولیت‌های بدن است، مصرف منظم این نوشیدنی کمک زیادی به حفظ سلامت قلب و مغز می‌کند. کلسیم از دیگر عناصری است که به مقادیر فراوان در چای گزنه یافت می‌شود، بنابراین رساندن مقادیر کافی از این ماده معدنی به بدن به شکل‌گیری بهتر استخوان‌ها کمک می‌کند.
بتاکاروتن نیز که پیش‌ساز ویتامین آ است به وفور در چای گزنه وجود دارد.
16 نوع اسید آمینه موجود در چای گزنه، بدن را در ساخت پروتئین‌های مورد نیاز خود یاری می‌کند.
مصرف منظم چای گزنه برای زنان بسیار مفید بوده و علائم سندرم پیش از قاعدگی را تسکین می‌دهد، ضمن اینکه میزان خونریزی سیکل ماهیانه را تنظیم می‌کند.
این نوشیدنی، دم کرده گیاهی سودمندی برای افراد مبتلا به سنگ کلیه و سنگ مثانه شمرده می‌شود و حتی از تشکیل سنگ نیز پیشگیری می‌کند.
حفظ شفافیت و استحکام موها نیز از دیگر خواصی است که به چای گزنه نسبت داده می‌شود. در تحقیقات بسیاری دم‌کرده گزنه نوشیدنی خوبی برای پیشگیری از ریزش مو است.
علاوه بر این، چای گزنه تأثیر بسزایی در دفع انگل روده داشته و اسهال خونی را التیام می‌بخشد.


نگاشته شده پنج شنبه 90/11/20ساعت 2:0 عصر توسط ز. ش اندیشه ها () |